Praktisk info

• Elever och lärare är organiserade i arbetslag där alla samarbetar för elevernas bästa. Arbetslagen är förskolan, fritids, F-5 och 6-9 och stödteamet.

• Skolan har ett mindre bibliotek som eleverna lånar böcker ur dagligen. Eleverna är fria att låna och läsa böcker inom skolans väggar.

• Varje elev har en individuell utvecklingsplan till hjälp för att utveckla sitt lärande och som stöd för utvärdering och reflektion. Den individuella utvecklingsplanen skrivs in i InfoMentor i samarbete mellan elev, lärare och förälder och gäller tills en ny plan skrivits.

• För ledighet sker ansökan på särskild blankett – Ledighetsansökan som finns på InfoMentor.

Utdrag ur skollagen 7 kap 17-18 § visar att en skolpliktig elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Läraren tillstyrker och rektor beslutar. Skolan beviljar ej ledigheter under de nationella proven i årskurs 3, 6 och 9.

• God och näringsriktig mat är viktigt för att verksamheten i vår skola ska fungera bra. I förskolan planeras och tillagas luncher och mellanmål av vår egen kock. När nya skolan står klar kommer all mat tillagas hos oss. Vi använder så långt det är möjligt ekologiska och KRAV-märkta produkter i alla våra måltider.

• En Montessoriskola har material av olika slag; praktiskt, sensomotoriskt, teoretiskt och digitalt.

• Birkaskolan följer de nationella styrdokumenten för förskola och skola.

• Det förekommer läxor som ges till samtliga elever från en vecka till en annan och kan planeras i god tid.

• Skolan och förskolan använder InfoMentor, ett webbaserat instrument för IUP, som används för att synliggöra elevernas inlärning. Genom detta får vi en bättre möjlighet till ett långsiktigt perspektiv på elevernas lärande. Här hittar du som förälder även praktisk information som föräldrarådsprotokoll, rektorsbrev, matsedel med mera. Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information.