Grundskolan F-9

På Birkaskolan får varje elev möjlighet att utvecklas och utmanas maximalt på sin nivå och utifrån sina förutsättningar. Varje människa utvecklas i olika takt och får därför arbeta på sin egen nivå. Eleverna lär av varandra och tränar samarbete. De tar tidigt ansvar för sig själva, sin miljö och sitt arbete. Eleverna har stor frihet att utifrån givna ramar välja arbetsområde, arbetsform, arbetsplats samt redovisningsform.

Stora möjligheter att påverka

Eleven planerar och utvärderar själva, under handledning av en lärare, sitt skolarbete. Miljön i vår skola är viktig. Allt material finns tillgängligt, det är tilltalande och lockar elever till arbete. Lärarens roll fungerar som en handledare. Varje ämne studeras ur ett helhetsperspektiv och sätts in i sitt rätta sammanhang.

Årskurs F-5

F-5 är uppdelat i två spår som heter Hugin och Munin. Klasserna är uppdelade i F-1, 2-3 och 4-5 och åldersblandade med cirka 16 elever från varje åldersgrupp. Inom varje spår finns faddersystem som är en del i arbetet att skapa trygghet.

Årskurs 6–9

Från åk 6 går eleverna i en åldershomogen klass. Vi undervisar i halvklasser så långt det är möjligt. Vi arbetar för att eleven ska känna en helhet i det vi gör och att de ska känna sig trygga med sig själva och sin omvärld. Detta gör vi genom att studera mycket i projekt, ha utökad prao och anordna studieresor i de olika årskurserna.

Studieresor

Studieresor ett viktigt inslag i Birkaskolans pedagogiska verksamhet.

Schemalagda studieresor är:

Åk 7: Romme - resan är en idrottsdag med inriktning friluftsliv och centralt innehåll från idrott.

Åk 8: Vandring - vi genomför en heldags vandring med centralt innehåll från idrott.

Åk 9: Studieresa till Krakow och Berlin - resan genomförs i spåren av andra världskriget med centralt innehåll från historia.

Studieresorna finansieras med skolans medel samt genom att klassen arbetar och sparar ihop pengarna.

PRAO – praktiskt arbetslivsorientering

Vi har valt att ha utökad PRAO (Praktisk Arbetslivsorientering) eftersom det ligger i linje med Maria Montessoris tankar om ungdomars behov att få göra saker på riktigt. På Birkaskolan har eleverna därför fyra veckor i stället för normalt två, fördelat i årskurs 8 och 9. Tanken är att eleven på egen hand ska söka praktikplatser och ta kontakt med blivande handledare. Praktiktiden är en möjlighet för kontakt med arbetslivet, träffa arbetsgivare, prova på olika typer av arbete och se hur vuxna har det på olika typer arbetsplatser. I årskurs 7 har eleverna också tre dagars internprao på vår förskola. Där får de arbeta med personalen i köket och på de olika avdelningarna.