Vår nya skola - hösten 2025

Byggherre Nystad Stadsutveckling. Bilden är framtagen av Liljewall

Vi expanderar nu så att fler elever ska kunna välja Birkaskolan. Den nya skräddarsydda skolan om cirka 6000 kvm kommer möjliggöra en samlokalisering av vår grundskola och förskola, och antalet skolplatser kommer öka från 450 stycken till ca 650 stycken.

Vår nya skola kommer att byggas där Ekebyhovsskolan ligger idag, en central plats på Ekerö med goda kommunikationsvägar. Sporthall, skate- och aktivitetspark finns ett stenkast bort. Byggnaden harmoniserar med omkringliggande natur och Ekebyhovs sporthall.  Skolan har en fasad av trä som åldras på ett naturligt och vackert sätt tillsammans med verksamheten. Det är en miljöklassad byggnad med ett orangeri. Här planeras det för ett entréplan med stora fönsterpartier mot skolgården som ger en känsla av att det yttre smälter ihop med det inre. Orangeriet ger ett extra rum och en plats där barn, lärare och pedagoger kan odla och vistas under årets alla årstider

Inspiration har hämtats från den omkringliggande naturen, Ekebyhovs sporthall samt forna Ekerö och vikingatiden. Känslan som infinner sig är trygg och harmonisk, utan onödigt visuellt buller. Alla möbler och inredning är anpassade för barn så de kan fokusera på självständighet, inlärning och utveckling i enlighet med Montessoripedagogiken. Hållbarhet och respekt för barn, material, miljö och omgivningen återspeglas i hela skolan och är en tolkning av skolans värdeord DRUT, som är ett nyckelord genom hela konceptet.

Inflytt är planerad till höstterminen 2025.