Det är ni föräldrar som är stöttepelarna och med er vill vi ha en ömsesidig dialog och kommunikation.

Föräldrakooperativet

Som förälder till barn på Birkaskolan har du en unik möjlighet att vara med och påverka ditt barns vardag och utveckling. Som friskola och föräldrakooperativ beslutar vi själva hur vår skola ska bedrivas och vilka prioriteringar vi ska göra.

Det är vi föräldrar och vårdnadshavare som är ansvariga för skolan och dess utveckling. För att vår verksamhet ska fungera behövs därför allas delaktighet och engagemang. Här nedan följer några åtaganden och praktiska punkter som ligger som grund för vårt gemensamma arbete och ansvar.

Våra förväntningar på dig som förälder/vårdnadshavare

På Birkaskolan är det alla vårdnadshavares förmån och ansvar att:

• föräldrakooperativet har en välfungerande styrelse

• föräldrarådsrepresentanter finns på/i varje avdelning och klass

• bidra med synpunkter och feedback vid årliga vårdnadshavare-/kundenkäter

• delta på årsstämman, vid vilken styrelsen väljs

• delta på föräldramöten, vid vilka ansvarsroller väljs

• delta i förskolans och skolans olika föräldraträffar och göra en extra insats för barnens inne- och utemiljö

• delta i förskolans och fritidsverksamhetens joursystem (för de som har barn i dessa verksamheter)

• stödja eleverna i sina insamlingsaktiviteter (gäller högstadieelever inför studieresor)

Alla nya vårdnadshavare som fått plats på Birkaskolans förskola eller skola får ett vårdnadshavaravtal hemskickat till sig. Detta dokument tydliggör de förmåner och rättigheter som medlemmar i föreningen, samt vilket ansvar och förväntningar som åligger oss som har barn i Birkaskolans verksamhet.

Föräldraråd

Ett viktigt forum för föräldrainflytande är föräldrarådet på förskolan och grundskolan. Dessa har till uppgift att aktivt planera och arbeta för att stärka föräldraengagemanget och arbeta för att förbättra barnens inne- och utemiljö samt initiera, planera och koordinera gemensamma trivselaktiviteter. Exempel på sådana aktiviteter är vårfix, höstfix och städdagar.

Föräldrars engagemang, inflytande och stöd till Birkaskolans personal ger våra barn de bästa förutsättningarna att tillgodogöra sig den pedagogiska verksamheten, vilken förmedlas av Birkaskolans personal. Ett stort föräldraengagemang bidrar till starkare gemenskap och tryggare miljö för våra elever. Birkaskolans verksamhet förutsätter således engagerade föräldrar och alla föräldrar förväntas bidra med olika arbetsuppgifter så länge de har barn på Birkaskolan. Utöver praktiskt engagemang via t ex fixargrupper och städdagar, förväntas föräldrar också någon gång under barnens tid på Birkaskolan åta sig något av de ansvarsuppdrag som finns, t ex fixansvarig eller föräldrarådsrepresentant.

Föräldrarådsrepresentanterna på/i respektive avdelning/klass har som uppgift att representera samtliga föräldrar på avdelningen/i klassen under mötena och är lyhörda för övriga föräldrars input kring föräldraengagemang och Birkaskolans verksamhet i stort.

Föräldrautbildning

Alla förväntas delta i den föräldrautbildning i grundläggande montessoripedagogik som skolan ger. Utbildningen tar en kväll i anspråk. Föräldrarna bjuds också in för att dela med sig av sina erfarenheter i yrkeslivet och får gärna arrangera studiebesök på sina eller andras arbetsplatser. Föräldradeltagandet ser olika ut beroende på om ditt barn går i förskolan eller skolan. Vissa uppgifter är dock detsamma, oavsett vilken avdelning eller klass ditt barn går i.

Bidra med din kunskap

Föräldrars aktiva engagemang, inflytande och stöd till Birkaskolans personal ger våra barn de bästa förutsättningarna att tillgodogöra sig den pedagogiska verksamhet som skolan tillhandahåller. Föräldrar utgör en viktig resurs för vår verksamhet och alla föräldrar förväntas bidra med olika arbetsuppgifter så länge de har barn på Birkaskolan.

Som förälder på Birkaskolan har du stora möjligheter att påverka och bidra med din kunskap och kompetens genom aktivt deltagande i föreningen; via praktiskt arbete vid till exempel städkvällar och fixardagar, som föräldrarådsrepresentant, styrelseledamot eller någon av de andra föräldrarollerna.

Föräldraträffar på förskolan

Syftet med dessa träffar är att skapa gemenskap och möjlighet för föräldrar att träffas informellt och tillsammans göra en extra insats för barnens inne och utemiljö. Vi vill skapa rum för positiva diskussioner, ge våra föräldrar möjlighet att (utan närvarande barn) bli nyfikna på vårt montessoriska arbetsmaterial, utforska barnens dagliga pedagogiska miljö och ta en fika med andra föräldrar som har barn på samma avdelning.

På förskolan finns tre olika aktiviteter man kan ansluta sig till, innefix-, utefix- och festfix grupp. Varje familj på respektive avdelning ansluter sig till en fixargrupp på föräldramötet.

• Innefixargruppen ansvarar för innemiljön, målning och snickeri och annat som behövs göras på önskemål från pedagogerna eller på eget initiativ.

• Utefixargruppen ansvarar för utemiljön, såsom målning, snickeri och vår- och höststädning.

• Festfixargruppen ansvarar för luciabak, julgransplundring, present till lärarna vid terminsslut, fika på fixardagar.

Utöver fixargruppernas aktiviteter förekommer också varje termin föräldraträffar med storstädning på respektive avdelning där alla föräldrar på avdelningen deltar i.

Vårfest

Vårfesten sammanfaller med skolans fixardag, vilken hålls under vårterminen. Denna dag syftar till att föräldrar och barn skall ha ett givet tillfälle att umgås gemensamt, fira in våren samtidigt som föräldrar städar och fixar på skolgården i diverse projekt. Allt i syfte att skapa en så attraktiv miljö för barnen som möjligt.

Öppet hus

Under hösten öppnar både förskolan och skolan dörrarna för att visa upp vår fina verksamhet inifrån. Det är ett sätt att marknadsföra skolan för de som är nyfikna på oss och vill få en bättre inblick och kunskap om vår verksamhet.