Vår verksamhetsidé

På Birkaskolan skapar vi en unik miljö för ett livslångt lärande, där eleven hela tiden är i centrum.

Verksamheten

Vår verksamhet ska verka för att ge eleverna en god kunskapsplattform för vidare studier, anpassad till varje elevs grundförutsättningar. Som en modern montessoriskola tror vi på en pedagogik som uppmuntrar elevens medfödda nyfikenhet. Vi läser oss inte till kunskap – utan lär oss med alla våra sinnen.

Vår verksamhet omfattar idag cirka 110 barn på förskolan, cirka 340 elever i skolan och cirka 80 pedagoger och annan personal. Vi tillhandahåller förskola och grundskola för barn mellan 1 och 16 år, samt skolbarnsomsorg på fritids från förskoleklass till och med årskurs 3. Verksamheten erbjuds till alla barn i Ekerö kommun med kranskommuner.

Nu expanderar vi dessutom genom att bygga en helt ny skola, så att fler elever ska kunna välja oss. Den skräddarsydda skolan om cirka 6000 kvm kommer möjliggöra en samlokalisering av vår grundskola och förskola, och antalet skolplatser kommer öka från 450 stycken till ca 650 stycken. Nya skolan står redo för inflyttning höstterminen 2024.

Läs mer om nya skolan här

 

Våra värdeord

DRUT – ett levande verktyg i vår verksamhet

Vid början av varje läsår har vi gemensamma diskussioner och reflektioner kring värdeorden i personalgruppen och formar gemensamma spelregler utifrån det. Vi pratar även om DRUT med barnen och utifrån dem formar vi regler hur vi ska vara mot varandra. Vi använder oss av termerna DRUT då vi hanterar olika situationer tillsammans med barnen, till exempel vid konflikter.

D  för delaktighet

Vi arbetar aktivt för att alla barn ska känna sig- och vilja vara delaktiga- i sin inlärning såväl som i lek och aktiviteter. Tidigt lär sig barnen att ta eget ansvar och vara delaktiga i sin veckoplanering. Pedagogerna är närvarande under barnen och elevernas arbetspass för att handleda, utmana och stötta när det behövs. På förskolan tränas demokratiska principer genom användning av turtagande, samspel och grupplekar, samt samlingar där alla har möjlighet att komma till tals. I skolan är eleverna delaktiga i elevnära frågor och får genom t ex klass- och elevråd vara med och påverka sin skolgång.

R för respekt

Vi strävar efter att alla ska känna respekt och ha förståelse för varandra och sin omvärld. Vi uppmuntrar eleverna till att ta ansvar och lär dem att visa hänsyn. Vi jobbar förebyggande med gruppsamtal och -övningar kring socialt samspel. I skolan har vi livskunskap på schemat där vi fokuserar på gemenskap, vänskap och relationer. Vi stöttar barnen i konflikthantering och att ta ansvar för sina handlingar.

U  för utveckling

Vårt uppdrag är att möta barnen och eleverna där de befinner sig i sin utveckling. Genom observationer och närvaro kan vi uppmärksamma och erbjuda det stöd och de utmaningar som barnen behöver, utifrån sina förutsättningar. Onödig hjälp är ett hinder i utvecklingen. Lärarens uppgift är därmed inte i huvudsak att förmedla kunskap, utan att uppmuntra och stimulera barnet till inlärning.

T för trygghet

Alla har rätt att känna sig trygga i förskolan och skolan. Vi har fasta rutiner och en tydlig struktur för att skapa trygghet och tydliga förväntningar. Vi uppmuntrar och stöttar eleverna att hjälpa varandra, för att varje elev ska känna trygghet. Vi lägger stor vikt vid ett trevligt och respektfullt språk och ett vänligt bemötande av varandra. Vi månar om hög personaltäthet och små undervisningsgrupper för ökad trygghet och studiero i skolan.

 

Vår organisation

Birkaskolan är en politiskt och religiöst obunden friskola på Ekerö med förskola, förskoleklass, grundskola och fritids. Vår skola drivs som ett föräldrakooperativ, är kostnadsfri och finansieras via skolpeng från Ekerö Kommun. Vi är icke-vinstdrivande och hela skolpengen samt andra intäkter går till barnen.

Våra föräldrar har gjort ett aktivt val när de valt Birkaskolan. Förutom att man som vårdnadshavare står bakom vår pedagogik och vår värdegrund, finns det både förväntningar och stora möjligheter att engagera sig i sitt/sina barns skolgång.

Föreningsstämman

Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i vårt föräldrakooperativ. Alla föräldrar som har barn på Birkaskolan (förskola och skola) uppmanas att delta på föreningsstämman/årsmöten för att utöva inflytande i de aktiviteter som drivs av styrelsen. Ordinarie föreningsstämma hålls årligen före april månads utgång. Protokoll från föreningsstämman distribueras till alla medlemmar/föräldrar i föreningen några veckor efter stämman.

Stämman är till för att informera alla medlemmar/föräldrar om föreningens resultat och ekonomiska status, besluta om budget samt utse styrelsemedlemmar av föräldrar som består av lägst 6, högst 9 ledamöter, och högst 2 suppleanter. Syftet är att ge föreningens medlemmar/föräldrar möjlighet (i enlighet med stadgar) att påverka beslut som rör hela Birkaskolan och dess strategiska utveckling.

 

Styrelsen – huvudman

För fristående skolor, som Birkaskolan, är skolans styrelse huvudman. Huvudman bestämmer hur skolan ska arbeta, ser till att skolan har de resurser som krävs, tillsätter verksamhetschef/rektor och ska hela tiden arbeta för att skolan ska bli bättre. Det är huvudmannen som ansvarar för att alla elever ska nå kunskapsmålen. Huvudmannen ska också se till att utbildningen följer de bestämmelser som finns.

Birkaskolans styrelse har i uppdrag att leda föreningens verksamhet i enlighet med föreningens stadgar och av stämman i behörig ordning fattade beslut. De är till för att säkra skolans övergripande kvalité, ekonomi, att regelverk efterlevs och har ett helikopterperspektiv över verksamheten. De ska verka för att allas våra intressen tas till vara och att vi får en fortsatt positiv utveckling inom verksamhetens områden både på kort och lång sikt.

I Birkaskolans styrelse sitter föräldrar med olika yrkeskompetenser (HR, IT, kommunikation, marknadsföring, juridik, ekonomi etc.). Våra styrelseledamöter träffas tillsammans med verksamhetschefen och arbetstagarrepresentanter en gång per månad med uppehåll i juni/juli månad. Styrelsebrev med information om styrelsens pågående och kommande aktiviteter skickas till alla medlemmar vanligtvis en gång per termin (september och februari).

 

Föräldraråd

Vid Birkaskolan utövas föräldrainflytande på flera nivåer och ovan nämnda föreningsstämma och styrelsen är två exempel. Inflytande via ett föräldraråd är ytterligare ett exempel på föräldrars engagemang i verksamheten vilken ger möjlighet att förstå och påverka barnens vardag. Föräldrarådet har en övergripande rådgivande och informativ roll och är inte beslutsfattande (ärenden av beslutande karaktär hänvisas till styrelsen).

  • Föräldrarådets huvuduppgift är att vara diskussionspartner/bollplank till verksamhetschefen och skolledningen för att utveckla och förbättra verksamheten

  • Föräldrarådet har också till uppgift att aktivt arbeta för att stärka föräldraengagemanget som i sin tur syftar till att skapa delaktighet, trivsel och trygghet i vår verksamhet.

Läs mer om föräldrarnas viktiga roll

 

Vår personal

Skolledningen

Ansvaret för den dagliga och pedagogiska verksamheten är delegerat till skolans rektor och verksamhetschef. I skolledningen ingår även biträdande rektor. Rektor, biträdande rektor, utvecklingsledare för förskolan, skolan och fritidsverksamheten, stödteamet samt skoladministratör utgör skolans ledningsgrupp.

Arbetslag

All pedagogisk personal på förskolan, fritids och i skolan, ingår i ett arbetslag som samarbetar kring pedagogiska och praktiska frågor som rör det dagliga arbetet. Arbetslagen representeras i ledningsgruppen genom sin utvecklingsledare.

  • På förskolan finns två arbetslag, ett för småbarn och ett för stora barn.

  • Fritidshemmets personal utgör ett eget arbetslag.

  • Årskurs F-5 är ett eget arbetslag.

  • Årskurs 6-9 är ett eget arbetslag och här undervisas eleverna i mindre ålders homogena grupper.

  • Stödteamet är också ett eget arbetslag.

Våra mentorer har cirka 15 ansvarselever var. Lärare i praktiskt/estetiska ämnen deltar även i andra arbetslagsmöten enligt ett rullande schema.

Personalkompetens

På förskolan arbetar förskollärare, montessorilärare och barnskötare. I skolan arbetar grundskollärare och ämneslärare. En stor andel av lärarna har även montessorilärarutbildning. På fritids arbetar bl a lärare i fritidshem, montessorilärare, barnskötare och förskollärare. I vårt stödteam ingår två speciallärare, resurspedagoger, elevassistenter samt personal från förskolan.

På Birkaskolan har vi ett särskilt utbildnings/kompetensmål: förskolan ska ha minst en utbildad förskollärare per avdelning.