Förskolan

Vår förskola erbjuder kontinuitet och trygghet i en inspirerande miljö, anpassad till barnens ålder och utvecklingsnivå. Vi vill att varje barn, utifrån sina förutsättningar och i sin egen takt, ska växa och utvecklas till en självständig individ.

Våra barn får arbeta med vardagsaktiviteter som uppmuntrar dem att bli självständiga och att utveckla en social kompetens. De får arbeta med sensoriska övningar, där de ordnar, sorterar och namnger sina sinnesintryck. De får möjlighet att lära sig matematikens grunder och stifta bekantskap med de olika sätten att räkna. De får även möjlighet att utveckla sitt språk och sitt ordförråd som de ordnar och klassificerar, samt lära sig bokstäver, skriva och läsa.

Våra barn har också frihet att välja aktivitet. Intresset för arbetet gör att barnen blir absorberade av sin uppgift, vilket tränar koncentrationen och förutsättningarna för vidare lärande. Bokstäver och siffror finns med som en naturlig del i barnens vardag och redan i förskolan tränas de att välja, genomföra och avsluta ett arbete.

Redan från start präglas verksamheten av montessoripedagogiken och barnen vänjer sig tidigt vid att välja bland arbetsmaterialet i hyllorna. I enlighet med pedagogiken gör även de små barnen saker ”på riktigt”, som att knyta skor och klippa med riktig sax. Våra lokaler är barnanpassade och materialet placerat så att barnen själva når och kan välja vad de vill jobba med.

Till oss är barnen välkomna från ett års ålder.

Våra avdelningar

Vår förskola finns i en separat byggnad cirka 400 meter från grundskolan, med pedagogiskt inredda lokaler och en kreativ utemiljö. Lunch och mellanmål tillagas av Birkaskolans egen kock i vårt KRAV-certifierade kök. Avdelningarna för barn mellan 1–3 år heter MÅSEN, MULLVADEN och MYRAN och avdelningarna för de äldre barnen, 3–5 år, heter DELFINEN, PANDAN och ÖDLAN.

Omsorg erbjuds alla helgfria vardagar förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton mellan 06.30 och 18.00. Förskolan håller stängt två dagar per termin för studiedagar samt stänger kl 16 fyra ggr/termin för planering. Det är vårdnadshavarnas behov av omsorg som ligger till grund för förskolans öppettider. Förskolan kan ha kortare öppettider om alla vårdnadshavares behov tas hänsyn till. Under sommar och jullov kan omsorgen komma att erbjudas på annan plats och med icke ordinarie personal.

Vår passion är att se våra barn utvecklas och vi planerar alltid för bästa möjliga personaltäthet under de tider då vi har som flest barn i verksamheten. Föräldrar gör en överenskommelse om den vistelsetid de behöver som verksamheten sedan kan planera utifrån. Vid förändring av vistelsetiden är det därför viktigt att man meddelar det i god tid (minst en månad i förväg).

Arbetslagskonferenser (endast storbarnsavdelningarna)

Under terminen träffas pedagogerna i så kallade arbetslagskonferenser, en eftermiddag cirka en gång i månaden mellan kl. 15.15 – 17.00. Tre vårdnadshavare/föräldrar (familjer) ansvarar då för bemanningen på respektive avdelning.

Övergång från förskola till skola – att bli en ”viking”

När det blir dags att börja skolan är inte det så dramatiskt; sexåringarna känner redan de flesta barnen i förskoleklassen ”vikingar”, då de tidigare gått i förskolan ihop. Alla barn får dessutom en fadder – en ett år äldre elev som hjälper det yngre barnet till rätta. Vikingarna blir ofta ompysslade av sina äldre kompisar och det bjuds på en hel del trevliga överraskningar. Faddersystemet är mycket uppskattat bland barnen och finns ända upp till åk 9.